
Waarom Asgaard Saga kinderen helpt te leren lezen!
Harold Bekkering, februari 2021
Inhoudelijk rijk.
Kinderen leren in de fascinerende wereld van Asgaard Saga de schoonheid van Taal. Asgaard Saga maakt taal betekenisvol, jij moet namelijk opdrachten uitvoeren en daarvoor moet je goed en betekenisvol lezen. Deze opdrachten zijn sociaal, je moet vaak anderen helpen. Sociale verbondenheid zorgt dat je gemotiveerd raakt om te leren. Asgaard biedt taal ook in verhaalvorm aan. Kinderen horen en lezen over de wereld van Asgaard. Het belang van het narratiefvoor het onthouden van informatie is vaak aangetoond en al voordat we konden schrijven werd kennis in verhaalvorm doorverteld. Het spel begint met kiezen van je eigen hoofdpersoon. Jouw Avatar moet zorgen dat de vernielde wereld van Asgaard weer wordt opgebouwd of dat er vriendschappen tussen de verschillende volkeren worden gesloten. De kinderen zijn zelf de hoofdpersoon. Zij doen er toe en dat maakt leren en het door gaan met je taak belangrijk. Daarnaast hebben we veel werkvormen die gebaseerd zijn op kennis over hoe we leren, over de processen die we gebruiken bij het lezen zoals hoe we omgaan met klanken, letters en semantiek, maar ook hoe dit verschillend is bij kinderen die uitdagingen hebben bij het leren lezen zoals bij dyslexie. Asgaard Saga integreert kennis over het bouwen van games met kennis uit de pedagogiek en kennis uit de neurowetenschappen. In het boek De Lerende Mens wordt beschreven hoe bovengenoemde wetenschappelijke kennis gebruikt kan worden om leren te faciliteren in de educatieve context.
Praktische voordelen.
Klaarzetten. U werkt vanuit een gebruiksvriendelijk portaal, met een enkele klik of enkele klikken zet u het huiswerk klaar. De regels voor het leren lezen en spellen worden volgens de didactische leerlijn verwerkt, maar kunnen worden aangepast aan de uitdagingen van het kind (gepersonaliseerd). Asgaard Saga biedt vervolgens automatisch de woorden en regels op het juiste niveau aan (adaptief), dit spaart veel tijd.
Rapportage. In Asgaard Saga kunt u op professionele wijze uw behandelplan opstellen en rapportages genereren die u kunt opnemen in uw leerling- of leesdossier.
Met één of enkele klikken heeft u overzicht over de vorderingen van uw leerling of groep voor uw (CITO) leerlingvolgsysteem. Hierdoor kunnen leerkrachten en behandelaars in Asgaard Saga efficiënt ondersteunen en op een directe manier de vorderingen volgen. Via het portaal kunt u ook eenvoudig berichten of documenten uitwisselen met ouders, school of begeleider.
Kortom, Asgaard Saga motiveert, geeft lees- en gameplezier, ontzorgt en geeft overzicht en inzicht. De feedback van leraren en behandelaren is zeer positief. Kinderen lezen met plezier. Samen met de Radboud Universiteit doen wij nader onderzoek naar de effecten en efficiëntie van dit unieke digitale behandelprogramma.